-->

In dziecko kreatywność nauka rozwój wyobraźnia zabawa

Bity kreatywności


Kreatywność to wypadkowa genetyki, środowiska i wychowania, im więcej mamy możliwości poznawania, działania, rozwiązywania problemów, tym bardziej się ona rozwija. Już możliwość swobodnego wyrażania myśli odbiegająca od narzucanych schematów sama w sobie rozwija kreatywne myślenie i wcale nie potrzeba dużo by nad nim pracować. 

Często właśnie proste rzeczy, słowa, kreski, linie, dają początek, dają punkt zaczepienia do puszczenia wodzy fantazji czy szukania nowego wykorzystanie tego, co już nam dobrze znane.

Taką właśnie prostą metodą rozwijania twórczego myślenia są bity kreatywności, które opierają się na minimalistycznych rysunkach, składających się często z kilku linii, a do których jesteśmy w stanie przyporządkować kilka znaczeń. I to właśnie na celu mają owe bity, poza swobodnym myśleniem nad tym, co dany rysunek, kreska przedstawia, czym może być, grzebieniem, grabiami, a może jakimś statkiem kosmicznym, to również zmuszają nas odbiorców, do doszukiwania się ukrytych znaczeń. 
Do szukania czegoś, co wychodzi poza stereotypowe myślenie, zabiera nas trochę w świat magii, fantazji czy bajek. Pozwala oderwać się od schematycznego myślenia i rozwinąć wyobraźnię, często tą dziecięcą, przysłoniętą przez życie dorosłe.

Wystarczy pokazać taki rysunek dziecku i słuchać, słuchać co to jest, do czego służy, a myślę, że poznamy całą ciekawą historię. Można zadawać dodatkowe pytania, by dalej iść w stronę fantazji i wyobraźni.

Jak ich używać?

Można korzystać z gotowych (Metoda opracowana przez dr Anetę Czerską cudownedziecko.pl) gdzie z jednej strony mamy rysunek, a z drugiej przykładowe znaczenia.

Bądź samemu próbować postawić parę kresek, linii, zygzaków i zgadywać co one oznaczają, z czym się kojarzą i im więcej znaczeń znajdziemy, tym nasza kreatywność będzie lepiej się  rozwijała.

Można wcześniej przygotować kilka kartek z rysunkami i bawić się razem z dzieckiem, kto wymyśli więcej znaczeń, kto dopowie ciekawszą historię. Spędzając czas razem nie tylko stymulujemy nasze twórcze myślenie do cięższej pracy, ale również poznajemy, uczymy się siebie. Często w takiej wspólnej zabawie, możemy się odprężyć, spokojnie porozmawiać, zejść do równego, partnerskiego poziomu, a nie tylko wymagająco-nakazującego i poczuć tę bliskość z dzieckiem.

A jak oceniać nasze wytwory wyobraźni?

Po pierwsze i najważniejsze w tej kreatywnej zabawie nie ma złych odpowiedzi, każda  jest dobra i daje punkt odniesienia to rozmowy, czy szukania kolejnych znaczeń.

Jednak stosując metodę pani Anet Czerskiej odpowiedzi oceniane są w czterech ujęciach:

1 – Ilość odpowiedzi dotycząca jednego rysunku

2- Elastyczność – czyli różnorodność kategorii odpowiedzi

3- Oryginalność – czyli czy nasza odpowiedź często pojawiała się u innych czy była wyjątkowa

4 – Opracowanie/ szczegółowość – czyi dokładność  w opisie, podanie wielu szczegółów opisujących c daną sytuację.


Na podstawie metody opracowanej przez dr Anetę Czerską cudownedziecko.pl

Zobacz również

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Jak masz ochotę pozostaw nam coś od siebie:)