-->

In język klocki kreatywność lego myślenie nauka rozwój

LEGO to nie tylko budowanie !


źródło

Chyba każdy pamięta, że klocki Lego były nieodłącznym elementem dzieciństwa, bo kto nie bawił się w wielkiego konstruktora, nie latał na marsa ( pamiętam swój pierwszy statek kosmiczny i wyprawy w kosmos, ten mały hełm dla kosmonauty ) czy nie urządzał wyścigów.

Teraz można dostać już zestawy klocków dla półtorarocznych maluchów, mowa tu oczywiście o Duplo i pewnie każdy rodzic dziecka do 3 roku życia je doskonale zna, a wybór tematyczny jest tak bogaty, że każdy znajdzie coś dla siebie.

A wiecie, że klocki Lego mają już ponad 80 lat i początkowo były to zabawki drewniane, dopiero w 1942 roku  przedsiębiorstwo Lego zaczęło produkować zabawki z tworzywa sztucznego. 



Nazwę Lego przedsiębiorstwo przyjęło w 1934 r. Jest to skrót utworzony z duńskiego zwrotu „Leg godt” - czyli " baw się dobrze", a po łacinie wyraz „Lego” znaczy „składam”.

Co takiego szczególnego jest w tych klockach?

Tak naprawdę wszystko, ponieważ są proste w swej budowie, a można tworzyć z nich niesamowite budowle, roboty, czy nawet rzeczy użytkowe. Nie wyręczają naszych dzieci i nie nudzą, a wymagają od nich aktywności. 
Dzięki nim dziecko poza rozwijaniem zdolności manualnych, dokładnie motoryki małej, ćwicząc swoje paluszki, rozwija również wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, logiczne myślenie , twórcze, jak również odtwórcze myślenie czy precyzję i cierpliwość w czasie budowania, ale można powiedzieć, że są to podstawowe efekty zabawy klockami, ponieważ nauka i zdolności jakie jeszcze rozwijają są naprawdę imponujące. Zauważyli to również twórcy Lego i zaczęli je wykorzystywać nie tylko jako elementy służące do zabawy, ale również coraz częściej pojawiają się w edukacji.
W szkole jak i w domu mogą posłużyć do nauki kolorów, rozróżniania kształtów czy matematyki. Można z nich budować bryły, dzięki czemu dzieci szybciej się uczą, a nauka na pewno nie jest nudna. Również na bazie klocków Lego można tłumaczyć niektóre prawa fizyki czy mechaniki.
Ich zastopowanie pod względem technicznym jest przeogromne, o czym świadczy fakt, że są coraz częściej wykorzystywane przez naukowców i tak na przykład : są wykorzystywane do rysowania map, ponieważ niewielkie rozmiary robotów, które można zbudować z klocków mogą dotrzeć tam, gdzie człowiekowi trudno robić pomiary. Również wykorzystywane są w naukach biologicznych do precyzyjnych pomiarów.
Ciekawe jest również to, że pojawiają się one nie tylko szkołach czy przedszkolach, ale również na wyższych uczelniach. I tak profesor w amerykańskiej uczelni biznesu, wyjaśnia swoim studentów  czym jest „krzywa uczenia się” czy teorii zachowania, właśnie używając klocków Lego. Studenci pracując w parach wspólnie próbują wykonać zadanie konstrukcyjne.
I tu pojawiają się kolejne właściwości klocków Lego, jakie wykorzystywane są podczas zabawy w grupach, uczą pracy zespołowej, komunikacji,  zdobywania i przetwarzania informacji, czy umiejętności strategicznych, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
Poza tym doskonale stymulują zdolności językowe już u najmłodszych dzieci. Zaczynając od onomatopei czyli wyrazów dźwiękonaśladowczych (np. odgłosy zwierząt na farmie), sami rodzice często podczas zabaw wydają takie dźwięki, przez co również aktywizują maluchy do ich powtarzania.
U starszych również rozwijają zdolności językowe, ale dodatkowo wprowadzają i pokazują zależności przestrzenne, jak obok, ponad, nad, z tyłu itp. Pomagają uczyć się słuchać inne osoby, czekać na swoją kolej, czy nawet  ułatwiają wyrażanie uczuć. A także świetnie stymulują do opowiadania bajek, czy wymyślania historii, bohaterowie są więc zabawa się zaczyna.
I tak powstała seria klocków  Lego Serious Play , która jest wykorzystywana w terapii psychologicznej. Klocki tej serii zostały tak skonstruowane, że służą pacjentom do budowania oraz odzwierciedlania, przeżyć, lęków, czy pomagają radzić sobie ze stresem, bo przecież łatwiej jest o czymś powiedzieć, czy nawet móc to przedstawić w inny sposób niż suche słowa. Metoda ta świetnie sprawdza się u dzieci cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Ale jak łatwo zauważyć, nasze maluchy w czasie zabawy, też wiele potrafią nam przekazać, bo przecież figurka może ma inne imię, ale często odzwierciedla potrzeby i uczucia naszych dzieci.
Klocki Lego tak naprawdę można wykorzystać wszędzie warunkach codziennej zabawy i do nauki, a dodatkowo zabawa nimi rzadko kiedy jest nudna i często sami rodzice zachęcają maluchy do konstruowania budowli, bo również dla nich to poniekąd powrót do dzieciństwa. A każdy czas spędzony razem, jest naprawdę wyjątkowy.

Więc Lego w dłoń ;)

A tak Lu opowiada bajki w czasie zabawy klockami Lego





Zobacz również

5 komentarze:

  1. Wioletta, dzięki za link.
    Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  2. My na razie działamy na drewnianych klockach bo córeczka ma dopiero rok, ale lego na pewno w naszym domu nie zabraknie. Fajnie by bylo gdyby niektórzy rodzice dostrzegli dobrą stronę w tym że ich dzieci lubią się bawić klockami a nie tylko powtarzali "zostaw tą zabawe i idź się pouczyć". Bo jak napisałaś klocki to też nauka

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiamy lego . Mamy spory zestaw i ciągle się nim bawimy

    OdpowiedzUsuń
  4. Tez uwielbiamy Lego i wszelkiego rodzaju klocki, chyba każdy maluch lubi się nimi bawić

    OdpowiedzUsuń
  5. W pewnym momencie przychodzi czas na budowanie wymarzonego domu to wtedy praktycznie nic innego nas nie interesuje. W moim przypadku bardzo chętnie czytam artykuły https://motobudowa.pl/category/budowanie-domu/ czego potrzebuję, aby postawić wymarzony dom. W mojej sytuacji takie porady się sprawdziły i teraz mogę powiedzieć, że mam wiedzę na temat budownictwa.

    OdpowiedzUsuń

Jak masz ochotę pozostaw nam coś od siebie:)