Dzieci i zwierzęta: jak przygotować dziecko na zakup zwierzaka?





Obecność psa czy innego zwierzęcia w domu, w którym przebywa dziecko, może nieść ze sobą wiele dobrego. Maluch, dzięki takiej relacji uczy się odpowiedzialności, empatii i wrażliwości na drugie stworzenie. Jednak wzięcie do domu psa, kota czy innego zwierzaka, to bardzo ważna decyzja. Dzieci i zwierzęta nie zawsze potrafią żyć w zgodzie, dlatego dowiedz się na co zwrócić uwagę przy zakupie pupila!


Decyzje o zakupie czworonoga trzeba dobrze przemyśleć. Dzieci i zwierzęta czerpią z tej relacji wiele dobrego, jednak w praktyce większość obowiązków spoczywa na rodzicach. Pies jest bardzo absorbujący: wymaga częstych spacerów, ruchu, tresury, poświęcenia uwagi i zabawy. Mniejszy wysiłek należy włożyć przy śwince morskiej czy żółwiu, ale i o nie też należy odpowiednio dbać.  

Jak dzieci widzą psy?


  • Nowa zabawka, którą można głaskać, przytulać, karmić. W chwilach złości można ją na niej rozładowywać (podobnie jak na pluszowym misiu).
  • Wspaniały kompan do zabawy na dworze i spacerów. Na smyczy pójdzie zawsze tam gdzie chcemy – nieważne, czy tego chce czy nie.
  • Zabawka, którą możemy się bawić kiedy chcemy, a kiedy się znudzi można ją odłożyć na półkę.

Przed ukończeniem 3 roku życia dziecko nie rozumie związków przyczynowo skutkowych. Dlatego dopiero po 3 urodzinach dzieci i zwierzęta mogą się świadomie bawić – właśnie wtedy maluch zaczyna rozumieć, że swoim zachowaniem może zadawać ból. Wtedy też jest fizycznie gotowe na zabawy z dość ruchliwym zwierzęciem.

Jak psy widzą dzieci?


  • Dwunożny szczeniak, który często ciągnie mnie za ogon, zagląda w zęby i patrzy prosto w oczy.
  • Konkuruje ze mną o wszystkie moje zabawki i jedzenie oraz o uwagę najstarszych członków stada.
  • Można go podgryzać, skakać na niego, mogę się z nim ganiać, skakać i rozwijać wrodzone instynkty.

Dzieci i zwierzęta: przygotowanie do zakupu

 

Warto z dzieckiem ustalić kilka zasad, które pomogą zadbać o jego bezpieczeństwo:

  1. Przede wszystkim wyjaśnić dziecku, że pies, chomik, żółw i inne zwierzęta to nie zabawki i tak samo jak ono również czują ból: jest smutne kiedy się je ciągnie za ogon lub krzyczy głośno do ucha bez powodu.
  2. Również należy przygotować dziecko na odwrotną sytuację. Rozbrykany szczeniak może podrapać lub popchnąć malucha. Warto go uprzedzić, żeby się nie wystraszył. Należy wyjaśnić, że zwierze nie zrobiło tego celowo i doradzić, by w takich sytuacjach  dziecko przerywało zabawę, przyjęło postawę „obojętną”: ręce skrzyżowane na piersiach i nie patrzenie psu w oczy. Pupil w tym czasie się uspokoi.
  3. Najlepiej nie zostawiać psa i dziecka samych, a ich zabawy mieć zawsze pod kontrolą.
  4. Nauczyć się odczytywać mowę ciała psa: a dokładnie rozpoznawać, kiedy przeżywa napięcie, odwraca wzrok, ucieka, unika kontaktu z dzieckiem.
  5. Również ważne jest to, aby zwierzak był wybiegany, bo zmęczony pies to szczęśliwy pies.
  6. Wydzielić strefy swobodnego poruszania się dla pupila: można do tego zastosować bramki, barierki, dzięki temu maluch będzie czuł się bezpiecznie, a pies/kot będzie mógł spokojnie odpoczywać bez obecności niepotrzebnych gości.
  7. Ważne jest również szkolenie pupila, w którym może uczestniczyć dziecko.
  8. Uczyć dzieci trzeba od najmłodszych lat przestrzegania zasad higieny w kontaktach ze zwierzętami.

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

2 komentarze:

  1. Tak ,właśnie tak powinno być.

    OdpowiedzUsuń
  2. U nas najpierw były 2 psy i kot a potem Franek. Jakoś tak wyrastają w naturalnej symbiozie. Kot czasem drapnie - ale Franek wie ze oberwał zasłużenie a pies raz lekko ugryzł (symbolicznie) i Franek już wie że ogon to nie zabawka :) Wie tez, że pies ma swój charakter i prawa i np na ulicy nie wolno podchodzić do psów bez zezwolenia właściciela. To też bardzo ważna sprawa moim zdaniem.

    OdpowiedzUsuń

Jak masz ochotę pozostaw nam coś od siebie:)